Babciu! Dziadku! Bądźcie czujni

Aktualności

Od kilku lat niepokojąco wzrasta liczba przestępstw wobec ludzi starszych. To już nie tylko znana wszystkim metoda na wnuczka i wiele jej nowszych wariantów, ale też naciąganie seniorów na zakup garnków, kołder, masażerów za 5 tys. zł.

Ostrożności nigdy za wiele – rady dla seniorów

  • Zachowujmy wzmożoną czujność i bądźmy ostrożni w kontaktach
    z nieznajomymi. Rolą bliskich jest uświadomienie swoich dziadków, aby byli wyczuleni na niepokojące sygnały.
  • Przed przekazaniem jakichkolwiek pieniędzy lub wartościowych rzeczy należy kontaktować się bezpośrednio z osobą, do której mają trafić i nie przekazywać ich ludziom, których nie znamy osobiście.
  • Gdy ktoś staje się natarczywy, natychmiast powinniśmy zadzwonić na policję lub zaalarmować sąsiadów, rodzinę.
  • Pamiętajmy, by w domu nie wyjmować pieniędzy przy osobach, do których mamy ograniczone zaufanie lub ich nie znamy – nie pokazujmy potencjalnemu złodziejowi miejsc, w których trzymamy oszczędności czy wartościowe przedmioty.
  • Zachowujmy się rozsądnie, szczególnie kiedy dzwoni do nas ktoś podający się za członka rodziny w potrzebie – głos w telefonie jest często zniekształcony a rozmówca tłumaczy się zazwyczaj chorobą.

Bez względu na to, jak bardzo oczywiste wydają się niektórym zawarte tutaj rady – są one konieczne, patrząc na liczbę przestępstw, które są ostatnio dokonywane w Polsce ze szkodą dla seniorów. Niestety, osoby starsze, wychowane jeszcze w czasach, gdy nawet złodziej miał swój honor, nie potrafią do końca ocenić niebezpieczeństw, które stwarza codzienność. Przestępcy nieustannie wykorzystują dobre serce i łatwowierność seniorów.

Na uwagę zasługuje też bezpieczeństwo seniora jako konsumenta.

Pamiętaj!:

  1. Nie kupuj bez namysłu
  2. Nie wierz w darmowe prezenty
  3. Bądź uważny – nie daj się manipulacji
  4. Nie ulegaj namowom
  5. Nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa
  6. Pamiętaj!, Nie jesteś sam.

Uwaga:

Skontaktuj się z rzecznikiem konsumentów lub oddziałem Federacji Konsumentów w swoim miejscu zamieszkania, jeżeli nie wiesz, jak napisać reklamację lub odstąpienie od umowy. Poradę uzyskasz także: telefoniczne pod numerem 801 440 220 (opłata zgodna z cennikiem operatora) w godz. 08:00-18:00 od poniedziałku do piątku lub e-mailowo pod adresem porady@dlakonsumentow.pl.

Artykuł przygotowany w ramach projektu pn. „Wiem. Reaguję. Przeciwdziałam!” realizowanego przez Lokalną Grupę Działania Dolina Sanu. Zadanie współfinansowane przez ze środków Funduszu Sprawiedliwości, którego dysponentem jest Minister Sprawiedliwości.